Home Biznes Aktualny stan rynku samochodowych części zamiennych w pierwszym kwartale 2023 r.: Raport motofaktor.pl

Aktualny stan rynku samochodowych części zamiennych w pierwszym kwartale 2023 r.: Raport motofaktor.pl

by Wiadomości Kraków
0 comment

Polscy dystrybutorzy samochodowych części zmiennych notują wzrosty, a liczba samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 84%. Z kolei sprzedaż opon spadła we wszystkich segmentach rynku poza motocyklami, przy jednoczesnym ożywieniu na rynku samochodów używanych.

Portal motofaktor.pl zebrał i opracował dane, które wskazują, że pierwszy kwartał 2023 roku zapewnił motoryzacji szczególny sukces. Sprzedaż części zamiennych do samochodów w Polsce wzrosła o 24,9%. Z kolei Inter Cars pochwalił się wynikami finansowymi za pierwszy kwartał 2023 roku, w którym wartość sprzedaży wzrosła o 22,1%. Grupa Kapitałowa Inter Cars wykazała wzrost o 26,8%. Grupa Auto Partner zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 30,8% – 836,6 mln zł w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Rok 2022 przyniósł znaczący wzrost przychodów Grupy Inter Cars, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 24,9%, do poziomu 15,29 mld zł. Z kolei Grupa Auto Partner zanotowała 25,3% wzrost r/r w swoich przychodach, osiągając wynik 2,83 mld zł.

W roku 2022 sprzedaż Inter Cars i Auto Partnera wzrosła o 26%, a w 1. kwartale 2023 r. uległa dalszemu wzrostowi o 15%.

Inter Cars i Auto Partner zanotowały imponujący wzrost sprzedaży w roku 2022 o 26%, a w 1. kwartale 2023 r. o 15%. Dynamika ta potwierdza siłę tych marek i ich zaangażowanie w zapewnienie najwyższej jakości produktów i usług swoim klientom.

Styczeń 2021 roku był ważnym miesiącem dla Inter Cars, ponieważ rozpoczęła ona swoją działalność w Norwegii, w Skandynawii, a także w Chorwacji. W Norwegii została otwarta pierwsza filia Inter Cars, zaś w Chorwacji – pierwszy oddział IAG w Vinicy.

Moto-Profil świętuje 30 lat istnienia i w tym roku przygotowuje szereg wyjątkowych wydarzeń, promocji oraz konkursów dla naszych partnerów biznesowych. Już w pierwszym kwartale 2023 r. zaplanowano istotne zmiany:

Auto Partner SA rozszerzył swoją powierzchnię magazynową o 30 tys. m2 nowoczesnego budynku w MLP Zgorzelec, co dało łącznie 130 tys. m2 powierzchni magazynowej w głównych centrach dystrybucyjnych. W styczniu Martex otworzył swoją filię w Zielonej Górze, a w maju kolejną w Krakowie. Groupauto CEE natomiast wprowadziło do swojej sieci członków z Rumunii – Auto Brand SRL i Conex Distribution SA – wraz z początkiem roku.

Moto-Profil jest regularnie wprowadzany w coraz to nowe inwestycje, akwizycje i likwidacje zakładów, by jak najlepiej służyć swoim partnerom. Wszystkie te wydarzenia są dowodem na to, jak dynamiczna i nastawiona na dalszy rozwój jest nasza firma.

Rok 2023 był także świadkiem wielu inwestycji, przejęć oraz nowych projektów branży automotive. Bridgestone otworzył swój największy przyprodukcyjny magazyn opon w regionie Paczkowa, a Nokian Tyres rozpoczął budowę nowego zakładu produkcyjnego opon w rumuńskiej Oradei. Z kolei Saint-Gobain Sekurit wynajął 21 300 m2 w CTPark Iłowa, a TotalEnergies pozytywnie zaangażował się w projekty biogazowe oraz solarne w Polsce. AS-PL poszerzył także swoją obecność zagraniczną i założył nowy oddział w Liverpoolu.

Równocześnie przemysł automotive był świadkiem licznych zmian, w tym likwidacji zakładów produkcyjnych. Volvo Buses zdecydowało się zamknąć swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu, natomiast FCA Powertrain wprowadziło zwolnienia grupowe i ograniczenia produkcji silników spalinowych. Również marki takie jak ZF, BorgWarner Inc., NGK SPARK PLUG oraz Castrol zmieniły swoje logo.

  • Elektromobilność w Polsce nabiera tempa. Przykładem jest nowa inwestycja w postaci zintegrowanego systemu ładowania aut elektrycznych.
  • Zarządzany przez polską firmę projekt, w ramach którego powstaną punkty ładowania w całej Polsce, ma przyczynić się do rozwoju elektromobilności w naszym kraju.

Rynek warsztatów samochodowych

  • Od dziś Polska może pochwalić się nowym konceptem serwisowym ZF [pro]Service, jaki wprowadził ZF Aftermarket.
  • Sieć serwisów Petronas powiększyła się o okręt flagowy, miejsce, w którym dowiemy się wszystkiego na temat produktów Petronas. Przed nami jeszcze więcej tego typu warsztatów.

Elektromobilność

  • W Polsce powstaje zintegrowany system ładowania aut elektrycznych, dzięki czemu elektromobilność nabiera tempa.
  • Polska firma współtworzy projekt punktów ładowania w całym kraju, co przyczyni się do dalszego rozwoju elektromobilności.

25 marca Niemcy oraz Unia Europejska osiągnęły porozumienie dotyczące zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku. Władze europejskie ogłosiły, że po 2035 roku będą one zastąpione przez pojazdy elektryczne bateryjne lub wodorowe. Niemcy jednak zażądali, aby wyjątkiem były samochody napędzane e-paliwami, które mogą być sprzedawane po tym terminie. Ich wniosek zyskał podparcie części niemieckiego przemysłu samochodowego.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych poinformowało, że w naszym kraju w lutym 2023 r. działało 2680 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, ale ani jeden nie był przystosowany do ładowania elektrycznych ciężarówek. Odnotowano także znaczny wzrost popularności pojazdów elektrycznych w okresie I kwartału 2023 r., który w porównaniu do roku poprzedniego wzrósł o 84%.

Ostatnio na rynku motoryzacyjnym zaobserwowano zmiany, które wskazują na rosnącą popularność pojazdów elektrycznych. LG Energy Solution i Honda Motor Co., Ltd. ogłosili wspólne przedsięwzięcie, mające na celu produkcję akumulatorów litowo-jonowych dla pojazdów Hondy. Spółka PowerCo, należąca do Grupy Volkswagen, w St. Thomas w Kanadzie planuje stworzenie swojej największej gigafabryki ogniw paliwowych. W Magdeburgu z kolei powstanie pierwszy w Europie zautomatyzowany zakład recyklingu baterii, wykorzystujący technologię Bosch Rexroth. Volvo niedługo otworzy Tech Hub w Krakowie, w którym będą tworzone innowacje dla elektryków marki. A w pierwszym kwartale 2023 ElectroMobility Poland współpracuje z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Wszystkie te zmiany doprowadziły do spadku sprzedaży opon samochodowych, ponieważ pojazdy elektryczne są wyposażone w koła bezdętkowe.

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w I kwartale 2023 r. sprzedaż opon spadła we wszystkich segmentach, z wyjątkiem motocykli. Opony do samochodów osobowych straciły 25%, do SUV -15%, dostawcze -30%, rolnicze -34%, przemysłowe -61%, a ciężarowe -37%.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zanotował wzrost sprzedaży opon w Polsce w I kwartale 2023 roku. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, liczba sprzedanych opon wzrosła o 11,3%.

Sytuacja na rynku opon wskazuje na to, że Firma Oponiarska Dębica ograniczyła produkcję po raz drugi w tym roku. W związku z tym, wiele osób decyduje się na zakup używanych opon, aby uniknąć wysokich cen.

Rynek samochodów używanych ponownie zaczął się ożywiać w trakcie pierwszego kwartału 2023 roku. Pomimo wzrostu cen, liczba dostępnych pojazdów z rynku wtórnego wzrosła i prawdopodobnie wkrótce nadrobimy straty z okresu pandemii.

W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost zainteresowania zakupem używanych opon, gdyż wysokie ceny nowych opon odstraszają wielu klientów.

Rozbudowane sieci sprzedaży i rosnąca liczba dostawców samochodów używanych tworzą korzystny rynek dla tych, którzy szukają dobrego auta w rozsądnej cenie.

Rynek opon używanych wciąż pozostaje dość niszowy, jednak wiele osób decyduje się na zakup opon używanych ze względu na cenę oraz ograniczenia produkcji, jakie wprowadziła Firma Oponiarska Dębica.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, można zauważyć, że rynek samochodów używanych wciąż się rozwija, a ceny są zazwyczaj wystarczająco atrakcyjne, aby przyciągnąć uwagę klientów.

Rynek opon używanych również przyciąga klientów, którzy poszukują tańszych alternatyw, a produkcja opon wciąż jest ograniczana przez Firmę Oponiarską Dębica.

Szczególnie w okresie pandemii, wielu klientów zaczęło szukać wygodnych rozwiązań, które pozwolą im zaoszczędzić pieniądze i pozostają w zgodzie z ich potrzebami.

Porównując liczbę ofert do pierwszego kwartału 2019 r., w analogicznym okresie 2020 r. odnotowano 11% spadek, w 2021 r. 14%, a na początku 2022 r. ponad 16%. Obecnie, w porównaniu do okresu sprzed pandemii, zmiana w liczbie dostępnych aut wynosi nieco ponad 6%.

Liczba ofert aut używanych w porównaniu z I kwartałem 2019 roku wzrosła w naszej autobazie o 15%.

Głęboko cieszymy się z tego, że nasza autobaza dostarcza klientom coraz więcej wyboru. Liczba ofert aut używanych wzrosła w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku o 15%, co oznacza, że możemy oferować naszym klientom jeszcze więcej możliwości wyboru wśród różnych typów pojazdów. Dzięki temu, każdy klient może znaleźć samochód, który spełni jego oczekiwania.

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w marcu 2023 roku okazała się wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Uwzględniając dane skumulowane, sprzedaż aut wzrosła o 21,17% w stosunku do lutego tego samego roku oraz o 17,78% w stosunku do poprzedniego roku.

Wzrost rynku motoryzacyjnego jest zauważalny nie tylko w Europie. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym kwartale 2023 r. rejestracja nowych samochodów w UE wyniosła ponad 2,7 mln sztuk, co stanowi wzrost o 17,9% w stosunku do 2022 r. Największy wzrost odnotowano w Hiszpanii (+44,5%), a także we Włoszech (+26,2%), we Francji (+15,2%) i w Niemczech (+6,5%).

Statystyki serwisu autobaza.pl wykazują, że w ciągu ostatnich 4 lat ceny używanych samochodów wzrosły o 15%. Najbardziej zauważalne jest to w przypadku pojazdów o wartości powyżej 150 tys. zł, których liczba zwiększyła się o 153%. Jeszcze w 2019 roku najpopularniejsze były samochody w cenie nieprzekraczającej 25 tys. zł.

Joanna Piszcz to redaktor naczelna portala motofaktor.pl, który opiera się na informacjach publikowanych przez wiele firm i instytucji, w tym: AS-PL, Auto Partner, autobaza.pl, Borg Warner, Bosch, Bridgestone, Castrol, Electromobility Poland, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), FCA Powertrain, Firma Oponiarska Dębica, Główny Urząd Statystyczny GUS, Groupauto, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Inter Cars, LG Energy Solution, Martex, Moto Profil, Niterra, Nokian Tyres, Petronas, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Saint Gobain Sekurit, Stellantis, TitanX Engine Cooling, TotalEnergies, Volkswagen, Volvo Buses, Volvo, Warszawski Indeks Giełdowy WIG, ZF Aftermarket oraz ZF.

Joanna Piszcz jest redaktorem naczelnym portalu motofaktor.pl, który tworzony jest na podstawie danych i informacji udostępnianych przez wielu dostawców i instytucje, w tym: AS-PL, Auto Partner, autobaza.pl, Borg Warner, Bosch, Bridgestone, Castrol, Electromobility Poland, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), FCA Powertrain, Firma Oponiarska Dębica, Główny Urząd Statystyczny GUS, Groupauto, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Inter Cars, LG Energy Solution, Martex, Moto Profil, Niterra, Nokian Tyres, Petronas, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Saint Gobain Sekurit, Stellantis, TitanX Engine Cooling, TotalEnergies, Volkswagen, Volvo Buses, Volvo, Warszawski Indeks Giełdowy WIG, ZF Aftermarket oraz ZF.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

You may also like

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ