Polska – kraj przyjazny samochodom elektrycznym do 2030 roku

Przewidywania raportu „Polish EV Outlook” opracowanego przez PSPA wskazują, że w ciągu następnych 8 lat liczba rejestrowanych w Polsce nowych samochodów osobowych i dostawczych wyłącznie na prąd wyniesie około 170 tysięcy. Oznacza to ponad dziesięciokrotny wzrost w stosunku do obecnych wyników. Poprzednia edycja raportu zakładała wynik bliski 100% realnych wydarzeń w roku 2022.

„Polish EV Outlook 2023” to wyjątkowe opracowanie, które obejmuje szeroką gamę informacji o polskim rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Książka składa się z 300 stron, na których zawarte są aktualne dane i przewidywania dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce, obejmujące zarówno krajowy, jak i lokalny poziom.

Raport PSPA wskazuje, że mimo trwających problemów z dostawami w motoryzacji, e-mobility w Polsce nie spowalnia. Według danych IBRM Samar, partnera merytorycznego „PEVO 2023”, liczba pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w naszym kraju w 2022 r. wzrosła aż o 80%, w porównaniu do roku poprzedniego. Rejestracji tych samochodów wzrosło o 74%, a 12607 nowych BEV i 2783 pojazdów sprowadzanych z importu to najlepszy wynik od 2020 r. Raport „Polish EV Outlook 2023” wskazuje, że od 2014 r. udział pojazdów BEV w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,02% do 2,7%. Aczkolwiek jest to wciąż znacząco mniejszy odsetek niż średnia w UE, która na koniec 2022 r. wyniosła 12,1%.

Elektromobilność w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich. W Warszawie rejestrowanych jest prawie 22% wszystkich samochodów elektrycznych w kraju. Ponadto, ok. 26% całej floty BEV zarejestrowano w miastach z populacją od 300 tys. do 1 mln mieszkańców. Mniejsze ośrodki miejskie, liczące od 150 tys. do 300 tys. osób, odpowiadają za 12% parku samochodów całkowicie elektrycznych, natomiast miasta mniejsze niż 50 tys. mieszkańców – za 5%.

„Największa liczba BEV na mieszkańca wśród polskich miast przypada w Warszawie – ponad 4. Kolejne miejsca zajęły Poznań, Katowice, Kraków i Opole. Najniższy wynik (poniżej 0,5) odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej. Znaczne różnice w rozwoju floty samochodów całkowicie elektrycznych obserwujemy również na poziomie województw oraz powiatów. W województwie mazowieckim zarejestrowano 31% wszystkich BEV w Polsce. Drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11%, a trzecie – wielkopolskiego. Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa: opolskie, warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie. Ich łączny udział wynosi zaledwie ok. 4,5%” – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Kolejną grupą kupujących samochody elektryczne w Polsce są osoby prywatne. W 2022 r. stanowiły one ok. 21,4% wszystkich rejestracji BEV. Zdecydowanie najwięcej rejestracji pojazdów elektrycznych przypadło na mieszkańców województwa mazowieckiego, którzy stanowili ponad połowę wszystkich zakupów.

Polacy coraz częściej wybierają samochody elektryczne. W 2022 roku odnotowano prawie 18 tys. nowych rejestracji pojazdów BEV, co jest rekordowym wynikiem i stanowiło podwojenie liczby zarejestrowanych pojazdów w porównaniu z rokiem 2020. Co ciekawe w Polsce popularne są nie tylko elektryczne samochody osobowe, ale także pojazdy użytkowe, których liczba rejestracji wzrosła o ok. 18% w stosunku do 2020 roku.

„Wysoki udział CFM (car fleet management) na rynku elektromobilności nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że leasing i wynajem długoterminowy są szczególnie atrakcyjnymi formami finansowania z perspektywy nabywców samochodów elektrycznych (ograniczają m.in. ryzyko związane ze spadkiem wartości pojazdu). Umowy z BOŚ Bankiem w ramach programu >>Mój Elektryk<< podpisało już 26 firm leasingowych, co pozytywnie wpływa na konkurencyjność oferty w przypadku osób zamierzających nabyć pojazd zeroemisyjny z dopłatą” – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Polacy mają dostęp do szerokiego wyboru samochodów BEV. Według raportu PSPA „Polish EV Outlook 2023”, Polacy mają do wyboru 107 modeli samochodów całkowicie elektrycznych (82 osobowych i 25 dostawczych) w różnych wariantach napędowych i akumulatorowych. Największy wybór oferuje koncern Stellantis, a pozostałe miejsca zajmują Volkswagen oraz Mercedes-Benz. Co ciekawe, najpopularniejszymi markami samochodów BEV w Polsce są Nissan, Tesla oraz BMW, według danych z raportu.

Zgodnie z raportem PSPA „Polish EV Outlook 2023”, polscy kierowcy mają dostęp do szerokiej oferty samochodów całkowicie elektrycznych. 107 modeli (82 osobowych i 25 dostawczych) towarzyszy szeroki wybór wariantów akumulatorowych i napędowych. Najbogatszą ofertę BEV w naszym kraju proponuje koncern Stellantis, za nim plasują się Volkswagen oraz Mercedes-Benz. Największą popularnością cieszą się marki Nissan, Tesla oraz BMW, wg raportu PSPA.

„Wśród najchętniej kupowanych przez Polaków modeli BEV w 2022 r. znalazły się Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E oraz Nissan Leaf. W 2022 r. w polskiej ofercie pojawiło się 18 nowych modeli samochodów całkowicie elektrycznych. Co istotne, średni zasięg debiutujących modeli osobowych przekroczył 500 km, a średnia maksymalna moc ładowania – 150 kW. Na rok 2023 zaplanowano ponad 30 kolejnych premier samochodów całkowicie elektrycznych” – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.

Polska wkracza w perspektywę europejskiego rynku samochodów elektrycznych z optymizmem. Chociaż nasz kraj nadal jest daleko w tyle w porównaniu do krajów takich jak Niemcy, Wielka Brytania, Francja czy Norwegia, to jednak w ostatnich latach wyprzedziliśmy wiele innych państw. Wprowadzone programy wsparcia oraz przystępne ceny pojazdów elektrycznych sprawiają, że stają się one coraz bardziej dostępne dla szerszych segmentów polskich konsumentów.

W najbliższych latach możemy spodziewać się, że liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach będzie systematycznie wzrastać. Wśród czynników wpływających na tę tendencję szczególne znaczenie będzie miała zdecydowana poprawa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz coraz bardziej zindywidualizowane programy wsparcia rządowego. W ciągu najbliższych kilku lat, Polska może stać się jednym z krajów europejskich, którego rynek samochodów elektrycznych będzie rozwijać się najszybciej.

Gospodarka powinna jednak wdrożyć konkretne środki w celu wsparcia wzrostu rynku samochodów elektrycznych. Zgodnie z danymi z raportu „Polish EV Outlook 2023”, Polska potrzebuje wyraźnego i długoterminowego wsparcia ze strony rządu, aby dogonić Europę w kwestii rozwoju samochodów elektrycznych. Tylko wtedy nasz kraj będzie w stanie zrealizować swoje cele w zakresie ochrony środowiska i zdrowia publicznego w perspektywie następnych lat.

„W prognozie zaprezentowanej w poprzednim wydaniu >>Polish EV Outlook<>Polish EV Outlook 2023<< również będą możliwie zbliżone do ostatecznego rezultatu w segmencie elektromobilności, który odnotujemy w Polsce w 2023 r. W kolejnych latach polski sektor e-mobility zdecydowanie przyspieszy. Zakładamy, że do 2030 r. łączna liczba nowo rejestrowanych (pochodzących z rynku krajowego i importu) w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie 170 tys. szt. Podobny poziom rejestracji nowych, osobowych BEV jak w Belgii, Hiszpanii czy we Włoszech w 2022 r. osiągniemy już w 2024 r., natomiast do ubiegłorocznego wyniku Niderlandów zbliżymy się w 2025 r.” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Polish EV Outlook 2023 to najkompleksowsze opracowanie sektora elektromobilności w Polsce. Szeroki zakres tematów obejmuje nie tylko dane dotyczące rynku samochodów osobowych i dostawczych, ale także pierwszą w Polsce prognozę rozwoju rynku zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego. Raport umożliwia poznanie czynników decydujących o przyspieszeniu tempa elektryfikacji, a także liczby eHDV wyjeżdżających na polskie drogi do 2040 roku. Czytelnicy mają także możliwość poznania szczegółowych informacji o sieci ładowania, w tym prognoz jej rozbudowy i danych dotyczących wykorzystania stacji ładowania. Ponadto, raport zawiera aktualne zmiany w regulacjach prawnych mających wpływ na rozwój rynku elektromobilności w Polsce.

Polish EV Outlook 2023 posiada szczegółowe informacje o rynku elektromobilności w Polsce, których nie znajdziemy w innych opracowaniach. Raport zawiera dane dotyczące rynku samochodów osobowych i dostawczych, prognozę rozwoju rynku zeroemisyjnego transportu ciężkiego, informacje na temat czynników przyspieszających elektryfikację, a także kluczowe zmiany w regulacjach prawnych. Ponadto, w raporcie zawarte są szczegółowe dane dotyczące sieci infrastruktury ładowania, w tym prognozy jej rozbudowy oraz informacje na temat wykorzystania stacji ładowania.

Zapraszamy do śledzenia postępów w Polskim Outlooku na E-mobilność 2023! Na stronie polishevoutlook.pl znajdą Państwo szczegółowe informacje na temat projektu oraz możliwość zamówienia raportu.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to organizacja branżowa, działająca na rzecz wspierania rozwoju rynku zrównoważonego transportu. W ramach PSPA skupione są ponad 200 firm z całej Europy, związanych z elektromobilnością. Wszystkie te firmy są częścią The European Association for Electromobility (AVERE).

Zapraszamy do śledzenia postępów w Polskim Outlooku na E-mobilność 2023! Na stronie polishevoutlook.pl można znaleźć szczegółowe informacje na temat projektu oraz skorzystać z możliwości zakupu raportu.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Related posts

Comarch: Nowe centrum danych w Phoenix – EDI rozwiązania dla przyszłości

Akumulatory UJ – klucz do trwałej niezależności od surowców

Stabilny mikroklimat nie jest konieczny dla większości obiektów muzealnych – wyjaśnia naukowiec