Pierwsza droga oddana w tym roku

GDDKiA otworzyła 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska, który łączy rondo w Jasieniu na DK94 z nowym rondem w Okocimiu na DK75. Droga usprawni przejazd w kierunku Sądecczyzny i odciąży centrum miasta. Jest to równocześnie pierwsza część nowej sądeczanki. Decyzję środowiskową dla pozostałego, 47-kilometrowego odcinka tej drogi GDDKiA uzyskała w grudniu 2024 r.

DK75 to pierwszy odcinek drogi udostępniony w tym roku przez GDDKiA, a w planach na 2025 rok jest oddanie kierowcom ponad 400 km nowych dróg.

Nowa droga składa się z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu oraz dodatkowej rezerwy, co zapewnia płynność ruchu.

Dzięki bezkolizyjnemu połączeniu ronda w Jasieniu z nowo wybudowanym rondem nad Uszwicą, kierowcy unikną korzystania z ulic Kościuszki, ks. Popiełuszki i Mickiewicza, które codziennie obsługują prawie 23 tys. samochodów.

W ramach inwestycji wybudowano wiadukt o długości 40 m, który biegnie nad obwodnicą ul. Pomianowską. GDDKiA zrealizowała również dwa mosty nad Uszwicą oraz sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Dodatkowo wybudowano zjazd w kierunku Szpitala Powiatowego, który będzie wykorzystywany przez służby ratunkowe. Ponadto, przeprowadzono przebudowę sieci energetycznej, sanitarną, teletechniczną, wodociągową i gazową.

Nowa trasa składa się z dwóch jezdni, z każdą posiadającą dwa pasy ruchu. Obecnie obie strony kończą się rondami, ale GDDKiA zaplanowała rezerwę na budowę estakad w tych miejscach. Te estakady będą mogły zostać zbudowane podczas budowy dalszego odcinka sądeczanki. Wtedy kierowcy podróżujący trasą DK75 z autostrady A4 nie będą musieli wjeżdżać na żadne z rond, lecz będą mogli przejechać nad nimi. O postępach w budowie sądeczanki GDDKiA poinformowała ostatnio w grudniu, kiedy otrzymała decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Inwestycja w obwodnicę Brzeska

Obwodnica Brzeska była jedną z krótszych inwestycji realizowanych przez GDDKiA w ostatnim czasie, ale napotkała wiele trudności, szczególnie związanych z kwestiami terenowymi i infrastrukturalnymi. Na odcinku 3 km, droga biegnie na wysokości 270 m n.p.m. w Jasieniu, a następnie teren szybko opada w kierunku Uszwicy do poziomu 220 m. Duże różnice wysokości na tak krótkim odcinku wymagały przeprowadzenia wielu prac ziemnych, takich jak wykopanie 330 tys. m sześc. ziemi w Jasieniu, oraz przygotowanie nasypu wzdłuż rzeki, zużywając na te prace 165 tys. m sześc. gruntu.

Teren budowy jest głównie pokryty pylastymi gruntami, które nawet przy niewielkich opadach stają się błotnistymi masami, utrudniającymi prace budowlane. Dodatkowo, prace związane z przebudową infrastruktury były opóźnione ze względu na długotrwałe procedury dotyczące sieci wodociągowej. Te czynniki spowodowały opóźnienie w oddaniu trasy.

Obwodnica Brzeska została wybudowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Więcej informacji na temat Programu można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Related posts

TOM FORD prezentuje nową kampanię z udziałem aktora Johna Davida Washingtona promującą zapach Bois Pacifique

PLL LOT rozszerzają swoją obecność na lotniskach regionalnych, łącząc Kraków z Paryżem-Orly

MF: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów (komunikat)