Kolejny rocznik ekspertów ukończył Akademię Wodorową ORLEN

Trzydziestu studentów z różnych dziedzin nauk, takich jak nauki ścisłe, ekonomiczne i humanistyczne, ukończyło drugą edycję Akademii Wodorowej ORLEN. To unikalne szkolenie, które łączy zajęcia teoretyczne na uczelniach wyższych z praktykami w innowacyjnych zakładach przemysłowych. Absolwenci mają szansę na płatne staże w ORLEN oraz u partnerów programu.

Podczas uroczystego wręczenia dyplomów absolwentom drugiej edycji Akademii, ORLEN uruchomił ogólnodostępną stację wodorową do tankowania samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów miejskich w Poznaniu. Wraz z ponad stu kolejnymi planowanymi stacjami do końca tej dekady, stacja ta wymaga doskonale funkcjonującego, rozbudowanego zaplecza, takiego jak laboratoria, magazyny oraz sieć badawczo-przemysłowa. Głównym celem Akademii Wodorowej jest wykształcenie najwyższej klasy specjalistów – pionierów zeroemisyjnego transportu, którzy będą obsługiwać tę infrastrukturę.

„Wodór zero- i niskoemisyjny to jeden z filarów transformacji energetycznej. ORLEN nie tylko realizuje inwestycje w infrastrukturę wodorową, ale przede wszystkim dba o budowę kompetencji i przyszłych kadr dla realizacji tak ambitnych i innowacyjnych celów. Dzięki takim programom jak Akademia Wodorowa, a później także stażom dla najlepszych, zachęcamy studentów i absolwentów do tego, by rozwijali swoje umiejętności w tym kierunku oraz budujemy świadomość społeczną w zakresie bezpiecznego źródła energii, jakim jest wodór” – mówi Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. Upstream.

Akademia Wodorowa (Akademia H2) jest częścią Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która skupia się na edukacji studentów 3., 4. i 5. roku oraz absolwentów uczelni wyższych. Uczestnicy programu mają okazję zapoznać się z różnymi instalacjami produkcyjnymi związanych z produkcją niskoemisyjnego i odnawialnego wodoru, a także z wykorzystaniem wodoru w transporcie kołowym.

Jednym z celów Akademii H2 jest zwiększenie świadomości na temat zastosowań wodoru w przemyśle poprzez praktyczne doświadczenia i działania. Program ten stanowi cenne uzupełnienie tradycyjnej edukacji studenckiej, umożliwiając uczestnikom zdobycie praktycznej wiedzy w obszarze nowoczesnych technologii wodorowych.

„Sukces Akademii H2 nie byłby możliwy bez naszych partnerów merytorycznych i biznesowych. Dzięki markom Toyota i Solaris, jej uczestnicy mieli okazję zobaczyć >>od podszewki<< instalacje oraz procesy wodorowe, które znajdują zastosowanie w transporcie kołowym. Z kolei wizyty w zakładach PESA Bydgoszcz oraz Komunikacji Miejskiej Płock stanowiły okazję do zapoznania się z technologiami wodorowymi w kolejnictwie czy przewozach pasażerskich. W program zaangażowały się również uczelnie wyższe: Politechnika Krakowska i Politechnika Gdańska” – tłumaczy Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w PKN ORLEN.

W trakcie drugiej edycji Akademii H2 studenci uczestniczyli w ośmiu zjazdach, które odbyły się w dziesięciu miastach w Polsce i Hiszpanii, w tym na politechnikach w Krakowie i Gdańsku, a także w siedzibach ORLEN we Włocławku, Solarisa w Poznaniu, PESA w Bydgoszczy i Calvery w Saragossie.

Aby ukończyć szkolenie, studenci musieli przygotować własny projekt dotyczący produkcji i wykorzystania wodoru w gospodarce, określając wpływ na redukcję emisji CO2. Dziesięcioro najlepszych absolwentów otrzymało propozycje odbycia płatnych staży, z pięcioma z nich odbywającymi się w ORLENIE, a pozostałymi u partnerów Akademii (3 w Solarisie, oraz po jednym w firmach Toyota i Pesa).

Szkolenie kadry w zakresie technologii wodorowych jest ważnym elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN, stanowiąc odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i poszukiwaniem ekologicznych rozwiązań. Obecnie wodór jako alternatywa dla tradycyjnych paliw jest kluczowym elementem dekarbonizacji sektora transportu.

Grupa ORLEN planuje zbudować ponad 100 stacji tankowania wodoru do 2030 roku, które będą obsługiwać transport indywidualny, publiczny, cargo, drogowy i kolejowy w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany dzięki europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Grupa ORLEN planuje też zainstalować elektrolizery o łącznej mocy około 1 GW do 2030 roku, co pozwoli na produkcję ponad 130 tysięcy ton odnawialnego wodoru rocznie we współpracy z projektami typu waste-to-hydrogen.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Related posts

TOGETAIR 2024 w Warszawie – V Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny dobiega końca. O czym debatują prelegenci?

W oczekiwaniu na atomową zmianę i neutralną klimatycznie motoryzację andndash; scena CLIMATE CARE na TOGETAIR 2024 trwa

TOGETAIR 2024 w Warszawie – pierwszy dzień eksperckich debat dobiega końca