Przemyśl zyska nowy most kolejowy na trasie Kraków – Medyka. W sobotę zainaugurowano jego budowę, wmurowując kapsułę czasu, a cała inwestycja ma kosztować 65 mln zł netto, z czego dofinansowanie unijne to ponad 54 mln zł. Warto dodać, że nowy most zostanie wybudowany między dwoma 100-letnimi zabytkowymi przęsłami, które zostały już przesunięte na miejsce docelowe.
Ostatni etap realizacji przeprawy został uświetniony uroczystością, podczas której została wmurowana kapsuła czasu. Na umieszczonym w niej dokumencie politycy, samorządowcy i przedstawiciele PKP PLK złożyli swoje podpisy. Do wnętrza kapsuły trafiły także eksponaty przypominające o uroczystości, w tym zdjęcia, sobotnie wydania dwóch gazet, a także pismo zawierające krótką historię powstającego mostu.
„Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy, poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle oblegana, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę systemu komunikacyjnego w Przemyślu” – podkreślał wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.
Projekt budowy mostu kolejowego na linii nr 91 w Przemyślu będzie kosztował prawie 65 mln złotych. Środki unijne w ramach Funduszu Spójności i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynoszą netto ponad 54 mln złotych.
Realizacja tego projektu wymaga wykorzystania przez Gminę Przemyśl środków unijnych w wysokości netto 54 mln złotych. Koszt całej inwestycji, wraz z wydatkami z budżetu Gminy Przemyśl, wynosi netto 65 mln złotych.
Prace budowlane na moście rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku. Zabytkowe przęsła zostały przesunięte, a następnie położone na nowych, docelowych podporach. Obecnie trwa budowa nowej przeprawy, w skład której wchodzą m.in. przyczółki, filary, zbrojenia i ławy fundamentowe. Wzdłuż toru nr 2 – od strony Medyki, montowane są elementy docelowego kształtu obiektu. Wybudowanie by-passu umożliwia kontynuowanie ruchu kolejowego w trakcie realizacji całego projektu. Zgodnie z planami, pierwszy nowy tor będzie gotowy do użytkowania w listopadzie br., a drugi w grudniu.
Zabytkowa nitka przeprawy zostanie wykorzystana jako ścieżka pieszo-rowerowa połącząca dwie dzielnice miasta. Ponadto, na starym moście Muzeum Ziemi Przemyskiej będą odbywać się regularne imprezy kulturalne, takie jak wystawy i inne atrakcje.
Drogi wokół mostu zostaną gruntownie przebudowane, aby usuwać wszelkie przeszkody w ruchu drogowym. Pozwoli to na bardziej wydajny system komunikacji w Przemyślu. Przewidywany termin zakończenia prac to pierwszy kwartał 2024 roku.
Most kolejowy w Przemyślu jest jednym z najstarszych tego typu obiektów na terenie Polski. Został zbudowany w 1860 roku w ramach budowy linii kolejowej łączącej Wiedeń z Lwowem i położony między stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie. Obecna postać przeprawy powstała w 1891 roku, a jej projekt został opracowany w biurze konstrukcyjnym Gustave’a Eiffla, twórcy paryskiej Wieży Eiffla. Most kolejowy w Przemyślu ma konstrukcję kratownicową i przepuszcza linię kolejową nr 91 z Krakowa do Medyki.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl